Docent-studentrelatie: wat werkt wel?

Een uitnodiging tot uitwisseling – in 30 minuten

Meld je via kwpvlw@hu.nl o.v.v. ‘DSR’ aan voor een sessie in jouw teamoverleg

Als docent heb jij grote invloed op hoe studenten zich voelen in de klas. Jij creëert het leerklimaat waarin zij durven leren, fouten mogen maken, vragen stellen en zichzelf kunnen zijn. Maar wist je dat die relatie met je studenten óók direct invloed heeft op jouw eigen werkplezier, welzijn en functioneren?

Studentengedrag – positief én negatief – raakt jou als professional. Wangedrag zoals het verstoren van de les of gebrek aan betrokkenheid wordt door veel docenten als structureel stressvol ervaren. En dat heeft gevolgen: voor motivatie, voor het leerproces én voor het risico op uitval.

 

Heb je 30 minuten? Wij komen graag naar je toe!

Uit verkennend onderzoek van de Kenniswerkplaats Veilig Leer- en Werkklimaat blijkt dat studenten de rol van de docent als cruciaal zien voor een veilig leerklimaat. Daarom bieden we een korte, interactieve sessie aan van 30 minuten, speciaal voor docententeams. Samen onderzoeken we hoe de docent-studentrelatie (DSR) bijdraagt aan een veilig leerklimaat – én wat jij daarin nodig hebt.

 

Wat kun je verwachten?

In deze sessie gaan we met jou en je team in gesprek over:

  • Wat werkt goed in jouw relatie met studenten?
  • Welk effect heeft de docent-studentrelatie op je werk(plezier)?
  • Wat belemmert een veilige sfeer in de klas?
  • Wat kun jij als docent méér doen – of juist laten?
  • Hoe kunnen studenten bijdragen aan een respectvolle samenwerking?

 

Samen brengen we in kaart wat er leeft, wat er schuurt en wat er nodig is om het leerklimaat te versterken.

 

Doe mee!

Wil je aan de slag met sociale veiligheid in de klas, maar weet je niet hoe? Dit kan de start zijn. Heb jij binnenkort een teamoverleg waar wij kunnen aanhaken? Meld je dan aan via kwpvlw@hu.nl o.v.v. ‘DSR’, en geef ons een half uur van jullie tijd. Samen maken we het verschil – voor studenten én voor docenten.

 

Wie zijn wij?


Jess Vermeij

Jess is werkzaam als onderzoeker bij het lectoraat Organiseren van Waardig Werk en bestuurslid bij de Gender & Sexuality Alliance. Tevens is die betrokken bij Kenniswerkplaats Veilig Leer- en Werkklimaat.

“Met ons werk willen we bewustwording creëren over wat sociale veiligheid betekent in het onderwijs. Studenten en medewerkers worden aangemoedigd om grenzen bespreekbaar te maken, elkaar te steunen en samen te ontdekken welke tools en tips helpen in situaties waarin de veiligheid niet zwart-wit is, maar zich in een grijs gebied bevindt.”

 


Saskia Mooijman

Saskia is onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid & Onderwijs. Ook doet ze onderzoek voor de Kenniswerkplaats Veilig Leer- en Werkklimaat.

“Op een respectvolle en zorgvuldige manier met elkaar omgaan heeft zo’n grote invloed op hoe prettig je je voelt op je werk- of leerplek. Tegelijkertijd is dat niet altijd vanzelfsprekend: door onderlinge verschillen en maatschappelijke veranderingen kan die veiligheid kwetsbaar zijn. Daarom vind ik het belangrijk om eerlijke en open gesprekken met elkaar te (blijven) voeren.”